Wyjazdy w delegacje – czy pracownik może ich odmówić?

wpis w: Informacje, Usługi dla firm | 0

Istnieją firmy, których działalność wiąże się z tym, że część pracowników co jakiś czas musi wyjechać w delegację. Delegacje są bowiem konieczne czy to do podniesienia kwalifikacji podwładnych, czy to do pozyskania nowych kontrahentów i klientów dla przedsiębiorstwa. Bez względu na to, czy pracownik ma być wysłany w delegację zagraniczną, czy też krajową, może on odmówić wyjazdu poza miejsce stałego zatrudnienia. Może stać się tak w kilku przypadkach.

Wyjazdy w delegacje - czy pracownik może ich odmówić?Pierwszy przypadek dotyczy kobiet w ciąży. Ciężarnym pod żadnym pozorem nie wolno pracować w delegacji i od reguły tej nie ma żadnych odstępstw. Nawet jeśli pracownica wyrazi zgodę na taki wyjazd, pracodawcy nie wolno do niego dopuścić. Inną sytuacją jest, gdy pracownik wychowuje dziecko do 4 roku życia. Wtedy może on wyrazić zgodę na pracę w delegacjach, choć z reguły korzysta on z przysługującego mu prawa odmowy. Jeśli jednak zależy nam, by nasi podwładni nie odmawiali wyjazdów, możemy odpowiednio ich do nich motywować.

Poprzez motywowanie do wyjazdów w delegację nie należy rozumieć jedynie wypłacania pracownikom należnych diet, ale także dodatkowych profitów. Nie muszą to być oczywiście tylko premie pieniężne. Dodatkowe korzyści mogą np. przyjąć formę kart przedpłaconych. Karty przedpłacone mogą posłużyć do płacenia za zakupy lub usługi w dowolnym punkcie, w którym możliwe jest płacenie tradycyjną kartą płatniczą. Ponadto za pomocą większości kart przedplaconych zapłacimy za zakupy dokonywane za pośrednictwem Internetu. Inną formą motywowania do wyjazdów w delegacje jest karta sportowa, medyczna czy też możliwość otrzymania od firmy sprzętu takiego jak laptop czy telefon komórkowy do prywatnego użytku. Warto więc korzystać z różnych form zachęcania podwładnych do pracy poza miejscem zatrudnienia.

Należy podkreślić, że w wielu przypadkach osoba zatrudniona w firmie nie może odmówić wyjazdu w delegację, jednak zmuszanie podwładnych do niechcianych podróży w dłuższej perspektywie przyniesie przedsiębiorstwu jedynie straty. Warto więc postawić na metody motywacyjne zamiast na przymus.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *